Interview met Dick van Slagerij Dick Reus. Lees je mee?
Wat heeft je gemotiveerd om Slagerij Dick Reus te starten?
Als kleuter wist Dick Reus het al: later wilde hij slager worden. Hij had het idee niet van een vreemde: Drie van zijn ooms waren slager. Dick Reus volgde de slagersopleiding en werkte vervolgens bij verschillende slagerijen om de kneepjes van het vak te leren.
Wat heb je voor Slagerij Dick Reus gedaan?
Op zijn achtentwintigste vond hij het tijd om voor zichzelf te beginnen en opende hij een zaak in Santpoort-Noord. Een echte dorpswinkel, waar hij het goed naar zijn zin had.
Toch koos hij ervoor om na twaalf en een half jaar ergens anders opnieuw te beginnen. De winkel was kleiner qua vierkante meters en de winkel lag in een wijk in aanbouw. Best spannend, maar spijt van zijn keuze heeft hij nooit gehad. Zijn klantenbestand is wel wat veranderd: Hoofddorp is minder dorps. In de wijk wonen veel jonge gezinnen. Dat merkt hij aan de hardlopers. Naast kip, salades en diverse soorten rundvlees doen de hamburgers het goed.
Welke producten die jij verkoop zijn jouw favoriet en waarom?
Kwaliteit en een verantwoord stukje vlees, dat vindt Dick Reus belangrijk. Qua rundvlees kiest hij voor Beef Best, rund- vlees afkomstig van Nederlandse koeien. Het varkensvlees komt van Duroc varkens, een bijzonder ras, dat gevoerd wordt met olijvenpulp en granen.
“Dat proef je, daardoor heeft het een andere smaak dan varkensvlees dat te koop is in de supermarkt.” Het kippenvlees komt van Gildehoen, de ‘honderd procent antibioticavrije Hollandse kip’. “De keuze voor het type kippenvlees dat we zouden moeten verkopen, vond ik het lastigst. Wat betreft het rund- en varkensvlees wist ik wel bij wie ik moest zijn.”
Klanten vragen hem geregeld naar de herkomst van het vlees. Voor Dick Reus is niet alleen de herkomst belangrijk, maar ook de kwaliteit.
Wat heb je de afgelopen tijd in koopgedrag zien veranderen?
We merken dat klanten steeds meer durven te experimenteren. Dat ze vaker voor minder gangbaar vlees kiezen, zoals kalfswangetjes. Niet veel klanten vragen hierom maar het is fijn dat je het kunt bieden. Kip en rund- vlees doen het bij ons goed, varkensvlees is minder populair. Schnitzels en dergelijke producten verkopen nog wel redelijk, maar karbonades laten mensen steeds vaker links liggen. Dat is zonde. Misschien komt het doordat ze gewend zijn aan de smaak van supermarktvlees?
Op de website van Dick Reus zie je het hele assortiment. Kijk voor meer interviews hier.